![]() |
Manchester Cathedral renoveras. Foto: Astrid Nydahl |
Preliminär innehållsförteckning för kommande boken. Tar gärna emot synpunkter. Vad är uttjatat, vad har jag glömt? Hur aktuellt respektive passé är det? Inte en enda synpunkt är onödig. Skicka till thomas.nydahl@gmail.com
![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
Intro
1/ På Scotland Road i Liverpool börjar jag promenaden.
2/ Från Spinning Jenny till Miss Daisy Hawkins (Eleanor Rigby)
3/ The Mersey Sound-poesin.
4/ Englands trasproletärer, exemplet West Midlands. På promenad med Theodore Dalrymple.
5/ Knarkhelvetets Manchester.
6/ Rötter, rotlöshet och befolkningsskifte. Om bland annat Enoch Powells Rivers of Blood och hur problematiken beskrivs idag.
7/ Invandring till Manchester och Liverpool.
8/ Liverpools befolkning allmänt.
9/ Liverpools judiska befolkning.
10/ Liverpools muslimska befolkning.
11/ Manchesters befolkning.
12/ Integration eller separation? Självmordsbombare och salafistpredikanter.
13/ Islamistattacken nyårskvällen 2018
14/ Sharialagarna, Shariadomstolarna. Omskärelse och tvångsäktenskap. Engelska och svenska exempel.
15/ Sharia-utbildning för svenska behov.
16/ Manchesters judiska befolkning.
17/ Andra befolkningsgrupper.
18/ Städernas svarta befolkning.
19/ Invandrare från Indien, Pakistan, Bangladesh och de karibiska öarna.
20/ Liverpools och Manchesters kineser.
21/ De polska invandrarna.
22/ Sociala problem med invandringen. Några anteckningar om The Migration Institute Europe och Tom Quiggins kritik mot den brittiska regeringen.
![]() |
Fotbollsmuseet i Manchester. Foto: Astrid Nydahl |
23/ Douglas Murray tar tempen på Storbritannien och det omgivande Europa.
24/ Moskéer som inspirerar och triggar wahhabisms terror. Från shejkerna i Saudiarabien till lokala moskéer i Väst.
![]() |
Konst- och musikskolorna på Hope Street i Liverpool med Beatlesbagage. Foto: Astrid Nydahl |
25/ Återuppbyggnaden efter kriget.
26/ Självmordsbombare och västerländsk musik. Varför angripa en popkonsert?
27/ Penny Lane – Beatlessångens födelse eller platsen för moskén?
28/ Kärlekssånger i det engelska klassamhället – fanns det motivation eller bara behov?
29/ Var det en revolution de ville ha? Vad de fick istället.
30/ Groominggängen.
![]() |
Universitetet i Stoke on Trent. Foto: Astrid Nydahl |
Välkommen med era synpunkter och idéer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar