![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
Varje svensk tidning befinner sig återigen i tjafset och spekulationerna kring Nobelpriset i litteratur. Det är som om allt det inträffade bara var en dröm. Med eller utan Horace är Akademien död. Den utför sina ryckningar beordrade av Nobelstiftelsen. Resten är den förestående döden, både bildligt och bokstavligt.
Betydligt viktigare är det då att läsa understreckaren om den fascism som härjar i Ukraina. Vem bryr sig om den? Vi vet att Ukraina utsätts för krigshandlingar av Putins Ryssland. Vi vet hur hotat landet är. Rättfärdigar det upprättelse av gamla judemördare. Kanske kunde dessa ord bidra till en vakenhet:
Att nazistiska medlöpare nu åter tagits till heders i den nya ukrainska staten medelst statyer och gatunamn uppkallade efter krigsförbrytare är en skam. Ukrainare tillhörde de brutalaste vakterna vid koncentrationslägren, det fanns SS-divisioner som stred i Hitlers namn, många ukrainare deltog aktivt i Förintelsen inuti dödslägren och koncentrationslägren, något som nu verkar glömt. Likaså att de bland annat deltog i att slå ned gettoupproret och senare det polska upproret i Warszawa. Allt detta verkar ha försvunnit i den fria världens historiska medvetande. Bödlarna har levt i frihet, kunnat njuta av sina normala livsbetingelser utan ånger, utan ångest medan de förmedlat sin barlast till en ny generation.
Hela texten hittar du här.
Riktigt viktig i sammanhanget är The daily life of genocide i förra veckans TLS. Där skriver Michael Stanislawski om Omer Bartov’s Anatomy of a Genocide: The life and death of a town of Buczacz.:
Immediately confessing his personal connection to this town where his mother grew up, Professor Bartov leads his readers through seven meticulously documented chapters – on life in Buczacz before the First World War; the devastation of the town during the war, when bestial antagonism was unleashed among its three national/ethnic/religious groups – the Jews, Catholic Poles and Greek-Catholic Ukrainians; the manifestation of these hatreds in politics, culture and statecraft in inter-war independent Poland; the Soviet occupation, with its destruction of all the social structures of the town; and the German occupation – including not only the genocide of the Jews but also the vast amount of Polish vs Ukrainian violence; a chilling, brilliantly executed account of “the daily life of genocide”; and the post-war reckoning.
Bartov ends with a brief aftermath about the sad state of post-Soviet Buczacz in contemporary Ukraine, where it is merely one of hundreds of benighted towns in the former Galicia, its Jews having been murdered, its Poles deported to the annexed “Western territories” of post-war Poland, its Ukrainians relocated from the surrounding countryside or other parts of the country.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar