![]() |
Nattens exil. Foto: Hideo Matsumoto |
Fragment av sådant jag skrev i Lissabon när det begav sig:
I natten, i gränden. Det matta skenet från den uråldriga gatubelysningen. Horan med de sneda klackarna. Förgängelse.
I natten, i gränden. Det matta skenet från den uråldriga gatubelysningen. Horan med de sneda klackarna. Förgängelse.
*
Kullersten. Kullersten. Kullar. Sten.
*
Varför just jag? Hade jag inte det svårt nog att avstå
undergången redan? I dig mötte jag en svärta så stark att den övergick i ljus
*
Driver ner mot floden. Måsarnas skrin. Duvornas värdighet.
Stråket av trafikdoft. Stirrar mot vattnet. Hör mistlurarna. Ett oktoberregn
väldigt som pelare från himlen.
*
Finns det en pessimism så djup att den bidrar till
överlevnaden?
*
Kan själva svartsynen, i det skede då den befriat från
illusioner, vara grunden också för en kulturell självförståelse?
*
Bairro Alto, Mouraria, Graça,
Castelo, Alfama, Baixa, Chiado, Bica, Madragoa. Smakar på namnen. Smakar på uppförsbackarnas sälta. Smakar
på lukten av kolgrillad fisk. Smakar på spårvagnens hjärtskärande gnissel.
Smakar på vokaler. Smakar på språkets egen sångbarhet. Börjar om från början:
Bairro…
*
Att finna sig i sitt öde är att gå bortom klagan,
missnöje, vantrivsel. Att finna sig i ödet är inte att underkuvas, det är att
inlemmas i just det ögonblick då man själv finns till på jorden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar