måndag 20 maj 2019

Sven Lindqvist, värme och dimma en söndag i maj på Landön

Landön söndag 19 maj. Foto: Astrid Nydahl

Med kameran vänd mot växtligheten är allt klara, gnistrande färger. Vänd åt andra hållet, över axeln på mig och ut mot havet, syns dimman. Hela förmiddagen på Landön låg dimman kvar. Men det blev en ljuvlig vistelse där, femton grader varmt, tre samtal, med två fiskare och en kvinna boende på platsen. Hon berättade mer om sin vackra hund som nu är drygt sjutton år, att han vill ha hamburgare och räkor. En finsmakare.

Landön 19/5. Foto: Astrid Nydahl

Jag har tagit fram lite Sven Lindqvist-böcker. Det blir så när någon av de stora går bort. Nyligen Anders Ehnmark, nu Lindqvist. I Myten om Wu Tao-tzu läser jag: 
Krigets första offer är sanningen. Blir ett japanskt skådespel sämre för att japanska flottan har bombat Tsingtao? Har en dålig tysk bok blivit överlägsen en bra engelsk därför att länderna befinner sig i krig? Gör krigsutbrottet fransk kultur värdelös? Det vill man inbilla oss. Vi måste vägra delta i detta bedrägeri.

Det är förklarligt om politiker och soldater förblindas av hat mot fienden. Men när även de intellektuella grips av krigshetsen och skriver kamplyrik, bojkottar "fientlig konst" och smädar hela folk - vem skall då försvara sanningen?
Det var Hesse som skrev ner dessa tankar. Lindqvist påpekar att de bildar en avgörande skiljelinje i hans liv. Artikeln "dömde honom till landsflykt och gjorde honom till diktare". 

Det är därmed två saker jag vill säga denna måndag:

För det första vill jag understryka att det är på Landön jag känner mig fullt mänsklig. I stillheten där finns varken ångestplågor eller kulturell vantrivsel.

För det andra tror jag att vi nu måste hålla huvudet kallt. Vi lever i en tid som mycket väl kan övergå i krig. Fronterna är redan tydliga. Jag vill inte skriva något som kan uppfattas som "sanningens offer". I värsta fall måste jag tiga helt. Detta är ju inga nya tankar för mig, men de måste skrivas ner för att få mening och betydelse.
 


Inga kommentarer: