![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
”Bröd, hus, salt, Gud – en familj av elementära enstaviga ord” (Zagajewski)
Adam Zagajewski är kanske Polens
nu levande störste poet (tankar om hans senaste diktsamling finner du i gårdagens blogg). Han nämns ofta i Nobelprissammanhang, och finge han
utmärkelsen skulle han vara värd den i lika hög grad som Czesław
Miłosz (fick det 1980) och Wisława Szymborska (fick det 1996). Zagajewski
är, som en gång de båda, en mycket polsk poet som ändå bär på ett allmänmänskligt
medvetande i sin diktning.
Adam Zagajewski är också en
framstående essäist. Vi har sedan länge haft hans två samlingar Solidaritet
och ensamhet (1988) och Två städer (1991) i översättningar
av Anders Bodegård (och den första i samarbete med Martin von Zweigbergk).
Tack och lov finns på svenska
också samlingen I andras skönhet, som i original utkom 1998. I en
vackert formgiven volym översatt av Anders Bodegård kan vi här följa
Zagajewskis tankar och anteckningar utifrån staden Kraków, vägen från ungdomligt
uppvaknade i den hårda partidiktaturen Polen, över musiken och litteraturen
fram till ett vuxenliv i exil, med stark medvetenhet om poesins kraft och
inflytande.
När boken utkom på
engelska, Another Beauty, år 2000 hade Susan Sontag skrivit ett intressant
förord, i vilket hon påpekade:
”To describe oneself as young is to face that one is no longer young. And a pity acknowledgement that the debilities of age approach, with death in their train, is one of many observations that cut short a story from Zagajewski´s past. Telling the stories discontinuously, as glimpses, secures several good results. It keeps the prose dense, quick.”
Det är just det man snabbt lär
sig tycka om hos Zagajewski; han skriver på det enda sätt som är rimligt för
poeten; fragmentariskt, med snabba scenbyten, glimtvis, som sammantagna ger en
bild av ämnet för texterna.
I den nya essäsamlingen tar han
sin utgångspunkt i konkreta gatuadresser, i miljöer han minns från barndomen.
Han talar om vilka hans förluster har varit, de som manifesteras både som
stadsminnen och individer. Han säger att han i barndomen förlorade ”två
fosterland”, det ena var staden där han föddes, det andra var, i och med
sovjetstyret, ”den lätta och liksom naturliga tillgången till den självklara
allmänna sanningen”. Sakta, också som ett flygfoto, närmar han sig det Kraków
han kom till som ung. Och han lär sig att han måste skaffa ett tredje
fosterland, det som skulle vara fantasins plats, och i hans konkreta fall blev det
poesin, ”fältet för mitt sökande”.
I de fragment som strös ut i
berättelsen kan man bekanta sig med poetens tankar. De kan handla om litteratur
– till exempel varför deckare är så trist läsning – men också om drömmar och
omgivningens levande varelser, som katter, dessa djur som gudalikt tar emot
smekningar men aldrig återgäldar dem.
Skulle jag välja något av människoporträtten blir det gärna det han ger oss om Wiktor Woroszylski i Warszawa. Han var under de betydelsefulla åren på 1970-talet en kulturens och den fria andens kämpe mot diktaturen. Han utgav en litterär tidskrift, den första seriösa säger Zagajewski, Zapis, i vilken han uppmuntrade de yngre författarna. Men detta är ju inte hela sanningen. Och jag ser hur mycket sorg det finns bakom orden när Zagajewski berättar om vem Woroszylski varit som ung.
”Och just denne sällsamme man hade i sin ungdom tillhört de mest inbitna bekännarna av samma system som han sedan kom att hata och bekämpa. Han hade varit en av de unga arga poeter som partiet nyttjat som ett koppel jakthundar till att angripa de äldre författarna, som anklagades för bristande marxistiskt nit, för att vara reaktionära.”
För varje människa som delar den
erfarenheten är varje kommande dag en uppmaning att lära sig läxan. Och det är
aldrig för sent att lära av Adam Zagajewski, med all den uppfordrande moraliska
och politiska ryggrad han uppvisar i sitt författarskap. Man kunde
börja med att sätta upp några av hans ord på anslagstavlan vid arbetsbordet:
”En kort stunds frihet – genast får du lust att skänka den till någon som står högre än du.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar