![]() |
Omslaget visar en söndervittrad fasad i Lviv, med reklam på hebreiska för en hattmakare. |
”Efter att jag kommit fram till slakthusområdet stod jag ett tag och försökte i mitt inre fixera den historiskt gigantiska oförrätten: Umschlagplatz, bödlarna med piskor, gevär och schäferhundar i händerna, SS-män, polisstyrkor i blå uniformer, frivilliga ukrainska Trawniki-män i svarta uniformer, järnvägspersonal som skötte växlar och lok.” (Handberg, s. 80)
Hur många meter av mitt
bibliotek – fack- och skönlitteratur – handlar i något avseende om Förintelsen?
Just så många som krävts för att jag för egen del skulle ha den nödvändiga
kunskapen. Jag har sedan tidiga tonåren, av en rad skäl som hade med uppväxten
på Lorensborg i Malmö att göra, läst och förkovrat mig i ämnet. Det var och
förblir alldeles nödvändigt för oss som föddes årtiondet efter det barbari som
Nazityskland stod för. Förintelsen är ett mörkt kapitel i människans moderna
historia.
När jag läser Peter
Handbergs nya bok Världens yttersta
platser. Judiska spår slår det mig att jag inte läst något som ens liknar
hans. Det är en mycket originell och djupt personlig resa till platserna för några av
Förintelsens katastofala missdåd, och därtill en bok som ner i detaljer på
gatu- och kvartersnivå berättar om vad som hände, och hur det påverkar dagens
situation.
Handberg är en
författare som alltid är väl påläst och som djupdyker i sina ämnen, oavsett om
han vill gå i Thoreus fotspår, som i Jag
ville leva på djupet, eller skriva Berlinmurens historia, som i Släpp ingen levande förbi: berättelser från murens
Berlin. Han är
dessutom en fin skönlitterär författare och en översättare, främst från tyska,
av hög klass. Just inför Världens yttersta platser har han översatt Alfred
Döblins bok från 1925, Resa i Polen (som jag recenserar separat). Den
självklara och geniala idén är förstås att resa i det som en gång var kulturellt
och historiskt rika, men socialt fattiga och av misär präglade, judiska samhällen, som med Förintelsen i princip helt
skulle komma att utplånas.
![]() |
Ur boken |
Det
är en fruktansvärt svår bok att läsa. Det svåra består i mötet med
fakta som skriker ut en nöd och förtvivlan inför det som världen lät
Hitlerregimen och alla dess allierade göra. Handberg skildrar by efter
by, samhälle efter samhälle,
där snart nog inga tecken finns kvar. Överallt talar han med de sista
överlevande, som varit vittnen till massakrerna eller som i sina
familjer själv
drabbats av den vanvettiga mördandet. Ibland besöker han resterna av en
synagoga, ibland blir han visad till massgravarna och platser där morden
begicks. Ibland berättar han om det som inte syns. Också de sunkigaste miljöer träder han in i, för han vill höra
människor berätta och han är för det mesta beroende av tolk.
Det är idag två länder han reser i, Polen och Ukraina. De platser i Ukraina
som drabbades så hårt tillhörde Polen under Förintelsen, som storstaden Lviv,
där kanske så många som en fjärdedel av stadens befolkning var judisk. Staden
har också en blodig historia under första halvan av 1900-talet, då ukrainarna
genomförde pogromer mot judarna. De pågick också under krigsåren från 1939 och
framåt. Som bekant fanns det människor runt om i Europa som gärna hjälpte
tyskarna, och ibland till och med gick före med massmord innan de ens nått fram
med sina militära styrkor.
![]() |
Ur boken |
Peter Handberg tar tillfället i akt att diskutera vår samtid. Människor säger ju att de flesta av oss numera är rasister och att behandlingen av muslimska flyktingar påminner om vad judarna utsattes för. Handberg skriver detta, om vart Europa nu är på väg:
”En kontinent av yta, kommers och oförstånd; rädsla, och ledande politiker, politiskt korrekta räddharar utan bildning eller nyanser i tänkandet (…) Det komplicerade ordet ’kärlek’ har tömts på innehåll, ordet ’fascist’ har nötts sönder till leda och oigenkännlighet (…) Att det ibland krävdes att en stat var mer repressiv för att upprätthålla ordningen i riket och vid dess gränser, för att över huvud taget bestå, inordnades av de ’goda’ helt enkelt under ’fascism’”.
Peter
Handberg är ingen populistisk agitator, men i små korta stycken som
detta får han in också den samtida europeiska utvecklingen och ställer
den mot
en omfattande totalkatastrof. Det räcker inte att skrika fascist efter
folk. Det är rent av skadligt eftersom det i sak oftast är fel. Jag
läste just i en annan bok att de amerikanska flyktinglägren är lika
fasansfulla "som koncentrationslägren". Skriver man så har man förlorat
markkontakten och möjligen också den kunskap som fanns om
koncentrationslägren.
Jag ska inte gå in i den konkreta
Förintelseberättelsen i Polen och Ukraina. Iställer nöjer jag mig med att
konstatera att detta är något av det mest gripande, omskakande och övertygande
jag läst i ämnet. Handberg har inte gjort det lätt för sig, hans
noggrannhet har säkert kostat honom mycket oro, vrede och sömnlöshet.
Förintelsen är, vid sidan av allt annat, ett exempel på människans absolut
vidrigaste sidor. Inga illusioner har jag, vi lär inte av historien som det ofta
sägs, men på individnivå finns det sannerligen något att både lära och lägga på minnet.
Hej!
SvaraRaderaJag vill endast påpeka en sak. Du skriver att "De platser i Ukraina som drabbades så hårt tillhörde Polen under Förintelsen". Det är inte sant. Under Förintelsen fanns ingen Polen. Lviv, som du nämner, tillhörde Generalguvernementet med Hans Frank som generalguvernör.
Man kan tänka att det är en liten detalj, men för Polaker (jag var född i Polen, min morfar dog i koncentrationsläger), är det viktigt. Genom säga att 'de platser tillhörde Polen' antyder du att det fanns Polen och att var Polen som var ansvarig för Förintelsen. För dig är det kanske klart att det var Tyskland, men nuförtiden är det inte så självklart för alla.
Polen fanns som nation. Det som kallades generalguvernementet var det polska territorium som ockuperades av tyskarna efter angreppet 1939.
SvaraRaderaVarken jag eller någon annan antyder att Polen bar ansvar för Förintelsen. Självklart. Men Polen fanns som nation, om än ockuperad. Och värre skulle det bli, som du vet.
Tack för din kommentar