Huvudpersonen
heter Lanny. Men är han ensam huvudperson? Max Porters nya roman är en
underbar, snårig, vackert berättad historia om lille Lanny som lever i sin egen
värld och tas om hand av mamma och pappa. Men en minst lika viktig person i
Lannys verkliga och drömda värld är gamle Pete, Mad Pete kallad, som skapar och
leker tillsammans med honom. Och så får man förstås inte glömma Dead Papa
Toothwort som väl mer är träd är mänsklig varelse, nog så viktig. Det är bara
det att denna varelse yttrar sig minst sagt märkligt och det sätter sina spår i
typografin. Och denna lilla by, där de lever, kan se ut som en vykortsidyll, men
nog finns hoten redan uttalade. Inte minst hos den äldre dam, Peggy, som är
övertygad om att de vackra gamla husen ska ersättas av moderna
skräckkonstruktioner.
Ungefär
halva Lanny är en vacker och ställvis mycket rörande historia. På sidan 115
vänder det mot ett mörkare håll. Lanny är försvunnen. Man ropar kollektivt och
utgår ifrån att han är någonstans där man vanligen hittar honom, under en säng
eller uppe i en trädkoja. Ingenting med Lanny kan förvåna. Som när han
försvinner in i en 40-minuterslabyrint och är framme på en tiondel av tiden.
Rundvandringen och dörrknackningar leder till saker, men inte hittar man Lanny. Hela denna del av boken är en skickligt komponerad mix av röster, tankar och handlingar, oupphörligen fascinerande.
Resten
av berättelsen är så finurlig att jag inte ska orda om den. Men nog upplöses
gränser både i tid och rum! Max Porter är en angenäm och överraskande
bekantskap, först med Sorgen bär fjäderdräkt,
och nu med Lanny.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar