![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
Att läsa Anders Ehnmarks bok om Alexis de Tocqueville, Slottet
(1990), blir nu särskilt intressant eftersom Tocquevilles två stora verk, Om
demokratin i Amerika (två band utgivna av Atlantis, 1997) och Den gamla
regimen och revolutionen (Atlantis 2007), finns i svensk översättning av
Ervin Rosenberg. Tidigare begränsades för en icke-franskspråkig läsare källorna
till de textavsnitt som Ehnmark återger i sin bok. I hans arbete avhandlas
Tocqueville under rubrikerna Slottet, Jämlikheten, Fängelset, Massan, Afrika
och Friheten. För att förkovra sig om kolonialismens historia är det
längre avsnittet om Afrika (utifrån Tocquevilles texter i ämnet, som spänner
över ett brett fält av brev, artiklar, tal och essäer) särskilt
intressant.
Här finner vi en ingående studie kring Frankrikes förhållande till
Algeriet, en föredömlig sådan som visar hur resonemangen om herrar och
underkuvade grundas i för sin tid övertygande argumentation. ”Det finns”, säger
Ehnmark, ”två olika faser i upprättandet av ett herravälde som han avhandlar,
underkuvandet och sedan nedhållandet. Erövringen och besittandet.”
Ehnmark noterar att hans tankar om jämlikhet och frihet i relation till
kolonin får en helt annan glidande betydelse; ”Det är onödigt och vi har heller
ingen skyldighet att ge våra muslimska undersåtar överdrivna föreställningar om
deras egen betydelse, och inte heller att intala dem att vi under alla
förhållanden är skyldiga att behandla dem som medborgare och likar. De vet att
vi har en dominerande ställning i Afrika; de väntar sig att vi ska behålla den
(…) De halvciviliserade folken förstår inte tålamod och eftergivenhet; de
förstår bara rättvisa. Exakt och rigorös rättvisa bör vara vår enda
förhållningsregel…” citerar han Tocqueville.
I bok ett av Demokratin i Amerika är det en annan Tocqueville jag
möter. Han befinner sig ju i Amerika för att studera dess politiska ordning,
dess styrelseskick. I kapitlet Den makt som majoriteten i Amerika utövar
över tanken skriver han:
”Jag vet inget land där det generellt råder mindre andlig självständighet
än i Amerika.” En bit längre fram förklarar han: ”I Amerika har majoriteten
dragit en skräckinjagande cirkel kring tanken. Författaren kan röra sig fritt
så länge han stannar inom dess gränser, men ve honom om han vågar gå utanför
den! Att brännas på bål behöver han inte frukta, men han utsätts för
tråkigheter av alla slag och för ständig förföljelse.” Och några rader längre
ner kommer de ord som får mig att tänka på vår egen tid: ”Kedja och bödel var
de grova instrument tyranniet förr betjänade sig av. I vår tid har
civilisationen fulländat till och med själva despotin, fastän denna inte
tycktes ha något nytt att lära sig. Furstarna gjorde våldet till materiell
verklighet; våra dagars demokratiska republiker har förvandlat det till något
lika andligt som den mänskliga vilja de vill tvinga till lydnad”.
Med sådana rader ekande i huvudet fortsätter jag att studera Tocqueville.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar