![]() | ||
Foto: Astrid Nydahl |
Lusten att läsa. Lusten att vandra. De två står inte i
motsättning till varandra. Inte heller diktandet och vandrandet. Det och mycket
annat står klart efter läsningen av Rebecca Solnits bok Wanderlust. Att gå
till fots (Daidalos, översättning av Helena Hansson och Djordje Zarkovic).
Solnit gräver sig ner till vandrandets tidiga kultur och finner där pionjärer
som William Wordsworth som skrev poesi i huvudet medan han vandrade, ofta
tillsammans med systern Dorothy.
Solnits berättarstil är dels essäistens, dels historikerns. Hon visar hur
Rousseau lägger den filosofiska grunden för vandrandet, och hur andra senare
anknyter till honom. Rousseau hade i sina Bekännelser skrivit: "Jag
kan endast tänka gående; så snart jag gör halt, upphör jag att tänka, och för
att mitt huvud skall komma i verksamhet, fordras det, att mina fötter göra det
sällskap."
Solnit går till de stora naturromantikerna och människor som strävat efter
såväl det solitära som det tysta, de som lärt oss så mycket om möjliga
alternativ till den konsumistiska livsstilen. De finns redan i den historiska,
engelska övergången mellan de privata parkerna och trädgårdarna, och i
förlängningen ut i vildmarken, de finns i nordamerikanska mäns skogsliv
(Thoreau är förstås central i det sammanhanget, inte bara med legendarisk Walden
utan också med en text som Konsten att vandra). Solnit visar hur
vandrandet också markerade en övergång mellan en tid då England var farligt och
när det blev relativt sett tryggt att vara ute i. Och så säger hon att syftet
med vandrandet kunde vara både en pilgrimsfärd med ett uttalat mål, och ett
mållöst där upplevelserna utmed vägen var det viktiga.
Den verkliga rikedomen finns i Solnits introduktioner och analyser av en
rad författare och tänkare som kanhända är mindre bekanta hos oss. Sådana som
John Muir med A Thousand Mile Walk to the Gulf (postumt utgiven 1914),
samtidigt som hon understryker att det inte finns någon knivskarp gräns mellan
vandringslitteratur och naturtexter.
En rad moraliska och politiska infallsvinklar diskuteras också. Bland annat
berör hon det faktum att det allmänt ansågs vara en dygd att vandra, att man
förmodligen då skulle bli en "bättre människa" av det. Att vandra
tillsammans, två och två, kunde också lösa svåra problem, i det att samtalet
blev både intimt och avslappnat. Men också på det individuella planet var
vandrandet fördelaktigt; rörelse är bästa boten mot melankoli ansåg till
exempel redan Robert Burton.
Solnit pekar på det faktum att många av genrens mästare inte nöjde sig med
själva vandringsberättelsen utan också predikade något för läsaren. Hon nämner
bland annat William Hazlitts On Going a Journey, Leslie Stephens In
Praise of Walking, Robert Louis Stevensons Walking Tours. I den
senare hette det att "man måste gå i sin egen lunk och varken trava ihop
med en mästervandrare eller trippa i takt med en flicka." Historikern G.M.
Trevelyan skrev i Walking: "Jag har två läkare, mitt vänstra ben
och mitt högra". Man kan inte missförstå: vandrandet är inte bara bra för
själen utan också för kroppen.
Solnits berör en rad andra områden som har med vandrandet (och
bergsbestigningen) att göra, men jag nämner inte resten här i recensionen. Jag
kan bara konstatera att Rebecca Solnits bok Wanderlust är oerhört
inspirerande. Man läser sig in i ett par hundra år av tänkande kring privatägd
mark, trädgårdar, parker och vandrandet som praktik och tänkande.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera