![]() |
Bibliska gestalter i ny
skönlitteratur har för det mesta lämnat mig likgiltig. Men så kom det två
böcker som båda grep tag, först Lennart Sjögrens poetiska Noa (2013) som placerade den
legendariska 600-åringen med arken i vår tid. Och sedan irländaren Colm Toibins
magiska lilla berättelse om jungfru Maria, Marias testamente (2014).
Av Toibin hade jag tidigare endast
läst En lång vinter. Trots väsensskild tematik känner jag igen tonen från den i
Maria-berättelsen. Det är för övrigt utifrån Marias eget perspektiv vi här får
berättelsen om sonen som plötsligt gör anspråk på att vara Guds son, som
uträttar minst sagt mirakulösa saker och som därför drar på sig hat och
förföljelse.
Vi har facit, och berättelsen slutar också just där, vid
korsfästningen med detaljrik och smärtsam skildring av spikarna och korsen. Men
det som verkligen griper mig är hur berättelsen utifrån moderns perspektiv
visar hur ett samhälle hanterar en människa som inte anslutit sig till minsta
gemensamma nämnare.
Att vara annorlunda, att hävda något nytt och unikt, är
alltid att ställa sig utanför och våga ta kostnaderna för det. Maria förtvivlar
och gör allt för att han ska sluta med sina utspel och mirakel. Hon misslyckas
kapitalt med det. Att sedan Toibin skriver en prosa som i sin skönhet och
pregnans håller mig kvar till dess berättelsen är över, det är en alldeles egen
och speciell sak. Konstens skönhet ska inte underskattas. Hos Toibin verkar den
vara främsta rättesnöre. En av litteraturens och filosofins stora försvarare av konstens skönhet var nyligen avlidne Sir Roger Scruton.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar