tisdag 10 mars 2020

Helle Merete Brix, Kasper Nesager-Hansen, Lars Vilks (red.): Når kunsten terroriseres. Om terror som tema i kunst

Foto av boken från Helle Merete Brix hemsida.

Har vi hört nog om terrorismen? Tror vi oss veta allt om den? I så fall ska vi definitivt läsa denna anmärkningsvärt viktiga och seriösa bok.

För er som följt Lars Vilks många år av liv med skyddsvakter på hemlig ort, är varken hans eller Helle Merete Brix namn obekanta. Här möter vi just den människa som med stor energi och stort mod utmanat islamisterna och som fram till terrorangreppet på Krudtønden i Köpenhamn, där en människa dog och flera skadades, samt på synagogan där en egen församlingsmedlem höll vakt och sköts till döds, arbetade helt öppet och oskyddad.

Den dagen, 14 februari 2015, markerar ett före och ett efter. Nu var det blodigt allvar och Lars Vilks var den första som sa det. Inga arrangemang kan numera gå av stapeln utan rigoröst säkerhetsarbete.

Boken jag nu läst bygger på ett seminarium om just konsten och terrorn. Bland de medverkande finns änkan efter en Charlie Hebdo-redaktör, Maryse Wolinski. Georges Wolinski mejades ner med åtta kollegor av islamister som lyckats ta sig in på redaktionen. Här finns också överlevande från Utøya.

Det unika med den här boken, så ser i alla fall jag på det, är att den inte ensidigt ägnar sig åt en form av terrorn. Med öppna ögon och i klarspråk diskuterar den Rote Armee-fraktionens terror i sjuttiotalets Tyskland, terror utförd av PLO, IRA, Röda brigaderna i Italien, ETA i Baskien, med flera.

Exempel på högerextrem terrorism skildras med fallet Christchurch i Nya Zeeland, där två moskéer angreps och femtio människor dödades. Brix skriver att det för den här typen av terrorister, finns en central person, och det är norrmannen Anders Behring Breivik, som senare i fängelset förklarade sig vara en av nationalsocialismens soldater.

Det finns oerhört mycket mer av värde i denna viktiga bok. Om man inte själv vill fastna i något slags nationalromantik och enögd betraktelse av tillståndet i världen ska man definitivt läsa den. Helle Merete Brix utför ett enastående viktigt arbete. Med Lars Vilks får vi här för första gången en lugnt resonerande och analytisk genomgång av ämnet konst och terror. Den långa essän borde läsas av alla intresserade också i Sverige. Där finns avgörande lärdomar.


Inga kommentarer: