![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
W. B. Yeats skrev i sin
legendariska dikt The Second Coming, (1919) inledningsvis rader som jag gärna
tar fram och påminner mig själv om. Vad behöver vi påminnas? För det första, och
låt oss inte hymla på den punkten, för det första behöver vi påminnas om vad riktigt bra poesi
är för något. En sak som slår mig är att den överlever oss alla. Bra poesi bärs
på tidlösa vingar från generation till generation. Den kan göra så i kraft av
sin skönhet. Den kan också göra så därför att orden den är byggd av säger något
väsentligt om våra mänskliga villkor. Lyssna till The Second Coming, hur den
börjar:
Turning and turning in the
widening gyre
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world,
The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity.
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world,
The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity.
(här i svensk
tolkning, Återkomsten, av poeten Malte Persson)
Allt längre ut i kretsen cirklande
hör falken inte falkeneraren;
allt faller sönder; centrum är för svagt;
ren anarki släpps lös på världen, lössläppt
ett blodmörkt tidvatten, och överallt
blir oskuldens ceremonier dränkta;
de bästa saknar övertygelse,
de sämsta fylls av intensiv passion.
hör falken inte falkeneraren;
allt faller sönder; centrum är för svagt;
ren anarki släpps lös på världen, lössläppt
ett blodmörkt tidvatten, och överallt
blir oskuldens ceremonier dränkta;
de bästa saknar övertygelse,
de sämsta fylls av intensiv passion.
Vem skulle läsa dessa ord, skrivna alltså för 101 år sedan (!), och inte tycka att han eller hon känner igen något. Sig själv?
Sin tid? En atmosfär och ett hot?
Om
centrum är för svagt, socialt och
politiskt, räcker det att vi går tillbaka till tiden för etthundra år
sedan för
en jämförelse och frågar oss: är det inte ofrånkomligt att allt då
faller
sönder – statsapparaten, myndigheterna, de viktiga sociala
institutionerna – och att vi som enskilda individer bokstavligt talar
får nöja oss med att betrakta vår
egen totala handlingsförlamning och oförmåga? Jo, vi kan göra den där
hundraårsjämförelsen. Men vi kan också ställa oss dessa frågor konkret
utifrån
samtiden och de svar jag själv tycker mig ana är minst
sagt
oroväckande och otäcka. Det Yeats kallar oskulden kan vi förvisso idag
göra
synonymt med godheten, den allt överskuggande. Vi vet att dess
ceremonier redan
är dränkta. De som överlever blir bara tomma gester. Som om det alls
fanns en
möjlighet att vrida tiden rätt igen. Och man vill förstås instämma i
Yeats
viktiga slutsats:
de bästa saknar övertygelse,
de sämsta fylls av intensiv passion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar