1941 skrev Leo Strauss (1899-1973)
en essä som först kom att publiceras i Social Research. Den hette Persecution and the Art of Writing. Strauss hade först flytt det nazistiska Tyskland till
England och sedan därifrån till USA där han fortsatte sin i Tyskland inledda
akademiska bana. Han blev så småningom professor i politisk filosofi vid
University of Chicago. Jag fäste mig vid dessa rader (översättningen från engelska är min):
”Det som kallas tankefrihet innebär i de flesta fall – och av alla tänkbara praktiska skäl består av – möjligheten att välja mellan två eller flera olika ståndpunkter som läggs fram av en liten minoritet av människor som är offentliga talare eller författare. Om denna valmöjlighet förhindras, så förstörs det enda slags intellektuella oberoende som många människor är kapabla att förstå, och det är den enda tankefrihet som är av politisk betydelse."
Detta borde rimligen vara en grundbult i varje samhälle som kallar sig
demokratiskt och som i sin konstitution skrivit in tanke-, yttrande- och
tryckfrihet. Dessvärre förhåller det sig inte riktigt så längre. I hela
Västerlandet, och inte minst i Sverige, ser vi en numera ganska öppet uttalad
repression av det Strauss kallar ”möjligheten att välja mellan två eller flera
olika ståndpunkter”. Han menar att ett sådant förfarande innebär en förstörelse
av ”den enda tankefrihet som är av politisk betydelse.” Det är svårsmälta ord,
men jag blir allt mer övertygad om att de korrekt återger ett socialt och
kulturellt fenomen som griper omkring sig. Rädda människor ropar på Sanningen.
Ofria människor gör det också. Men fria människor – och därtill människor som
vill försvara denna frihet – anstränger sig till det yttersta för att låta
mångfalden av röster och ståndpunkter leva oinskränkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar