”Allt är en fördel.” Lars Vilks
Helle Merete Brix och Uwe Max Jensen: Man forhandler ikke med et
maskingevær – en bog om manden og kunstneren
Lars Vilks (Document, forord af Bjørn Nørgaard)
”For år tilbage, da jeg kunne rejse alene med toget, henvendte en mand sig til mig. Han var muslim, han var høflig og venlig, og vi talte sammen uden at nå til forståelse. Men han skrev senere på sin blog, at hans første impuls, da han så mig på toget, havde været: Skal jeg tale med Vilks eller slå ham ihjel?” (ur boken).
Lars Vilks har under många år, för de flesta människor, förknippats med
hans osedvanligt magnifika skapelser vid Öresunds kust, Nimis och Arx, och de
följetongsliknande vändorna med myndigheter och konstkretsar (Nimis har till
exempel allt sedan 1986 ägts av den redan då världskände konstnären Christo,
och dessförinnan också av Joseph Beuys).
Lars Vilks liv och gärning förvandlades senare till symboler. Varför
symboler? Därför att hans blygsamma rondellhund-teckning kunde uppfattas både
som en markering av yttrande- och tryckfrihetens värden, och som
religionskritik riktad mot islam.
Frågan man ställer sig: var det en medveten strategi från Vilks sida att
det skulle bli så? Den första boken om människan och konstnären Vilks utkommer
idag. I Danmark. På danska. Av det enkla skälet att det är på andra sidan
sundet man gett honom en plattform och en möjlighet att visa och tala för sitt
verk. Helle Merete Brix och Uwe Max Jensen är två av initiativtagarna till Lars
Vilks-kommittén som grundades i december 2012. De är också författarna bakom
dagens bok med den fyndiga titeln Man forhandler ikke med et maskingevær. Under åren som gått sedan Vilks fick sin ”dödsdom”, det skedde i september
2007, har författarna förstås lärt känna honom i gemensamt arbete. Möten,
seminarier, öppna och fria diskussioner. Så kom terrorattentatet riktat mot
Vilks, när kommittén höll diskussionsmöte på kulturhuset Krudttønden och situationen förvärrades ytterligare. Vilks fick
lämna sitt hem. Hans säkerhetsvakter fick nu också i uppgift att gömma honom på
olika säkra platser.
Så kan man, provisoriskt och översiktligt, teckna
bilden av konstnärens öde. Det som gör denna nya bok så intressant är att den
går på djupet. Brix inleder med Mennesket Lars Vilks, texter byggda på
samtal om allt mellan himmel och jord. Efter det kommer Jensens avsnitt Billedkunstneren
Lars Vilks, som visar sig vara inte bara en berättelse om hans konstnärliga
gärning utan också en konstteoretiskt reflektion kring Vilks teorier.
Avslutningsvis kommer såväl en tidslinje om händelser i hans liv, från födelsen
den 20 juni 1946 i Helsingborg fram till februari 2016. Sist i boken finns en
förteckning över Vilks utställningar och bokverk.
Helle Merete Brix skriver den text som ger Lars Vilks
själv ordet, och det är en mycket bra text som är både informativ och använder
tillfället till att rent språklig ge läsaren en bild av konstnären. Hans
ironier finns där, precis som i verkligheten, och hans milda avvisande av alla
försök att placera honom i specifika åsiktsburar är naturligtvis åskådligt
skildrade här. Det blir först en berättelse om vad som sker när en fri konstnär
plötsligt måste anpassa sig till ett liv helt dikterat av säkerhetsaspekter.
Han berättar att man först ville ge honom en ny identitet och ett nytt namn,
vilket han naturligtvis avvisade eftersom ett sådant liv skulle vara omöjligt
för honom. Möjligt blev det däremot att ha en säkerhetsvakt i en husvagn hemma
på tomten. Resten är historia. Vi vet vad som hänt de senaste åren, då säkerhetsnivån
hela tiden höjts.
Jag kan utifrån egna erfarnheter intyga att Vilks,
trots stressen och oron, är en man som hanterar situationen med ett stoiskt
lugn. Det till och med avundas jag honom. Han menar att barndomen gav honom en
grundtrygghet – han beskriver sig själv som ett mycket älskat ensambarn. Sådant
ger självtillit, säger han. Det var en kvinnornas värld han växte upp i, med
ensam mor och med moster. Som ständigt angripen och ifrågasatt konstnär kan
detta förstås hjälpa honom. Man orkar för övrigt inte med alla dumma frågor som
ställs, om man inte lärt sig hantera dem som om de kom första gången.
Åren 1997 – 2003 var Lars Vilks professor i konstteori
vid konstakademien i Bergen. 1988 – 1997 arbetade han som lärare på
konstakademien i Oslo och hade tidigare en liknande tjänst på Konsthögskolan i
Stockholm. Hur många av dagens ”debattörer” vet ens att Lars doktorerade i
konsthistoria vid Lunds universitet 1987? Jag menar att det är viktig
information som här framkommer.
Men var då rondellhunden hans första kommenterande
verk om islam? Inte alls. I boken visas och berättas det om ett tidigare verk.
Redan 2001 ställde han ut en teckning med namnet Profeten ser på bandy.
I samband med detta publicerade han också en text om en 115:e sura, Bandyspelarens
sura, där Profeten lägger ut texten om intryck av det ”mångkulturella” Sverige
och muslimers möten med den märkliga sportgrenen i landets norra regioner.
Vill man sedan förstå hela rondellhundens resa ska man
läsa den här boken. Jensen skriver utförligt om de olika stegen och skeendena.
Men minst lika intressant är hans genomgång av Vilks institutionella
konstteori. Läser man hans blogg kan man få se utförliga diskussioner och
texter i ämnet. Jensen skriver: ”Den institutionelle kunstteori beskæftiger sig
med klassificering af kunst. Teorien siger ikke noget om kvaliteten af kunsten.
Selv dårlig kunst er kunst.”
Utgivningen av den här boken ger mig själv anledning att påminna om att den mordhotade och
gömde konstnären sällan utnjuter reservationslöst stöd i den svenska
konstvärlden. Det är förstås både skamligt och pinsamt. Ändå har jag en känsla
av att det är på väg att förändras. Bara en sådan sak som att journalisten
Niclas Orrenius utger boken Skotten i Köpenhamn - ett reportage om Lars Vilks och
yttrandefrihetens gränser, är av stor betydelse för framtiden. Vilks har
många år kvar av skapande och diskussion kring tidens svåra frågor. Man bör
börja med att läsa denna bok, eftersom den porträtterar, analyserar och bjuder
på många nya infallsvinklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar