![]() |
Det börjar i ett sönderbombat Leipzig i november 1945. Klaus Hirschkuh kommer hem efter fyra år i Buchenwald. Han är blott 23 år och en av dem som skickats till koncentrationsläger med den rosa triangeln som identitetsmärke. Bögen. En av de lägst stående. Med en lite större symbol än de andra lägerkategorierna för att han lätt skulle kännas igen.
Klaus bär på
fasansfulla minnen. De spelas i en aldrig sinande ström inom honom, dygnet
runt. Han hör de förnedrande skriken, han återupplever de grymma våldtäkterna
utförda både av medfångar och av kommendanter. Fritt villebråd och utsatt från alla håll, av det våld som triggas av hat och förakt. Han blir ett öppet sår, såväl
fysiskt som psykiskt. Återkomsten till föräldrahemmet blir därför också en
plågsam insikt, om hur förstört allt blivit.
Hela denna långa, inledande
berättelse är i ordets djupaste mening stor litteratur. Det är svårt att värja
sig mot hans berättelse, med allt vad den innehåller av våld, självmord, död på
andra sätt och en berättelse om människans värsta sidor, som det är omöjligt att
hålla distans till.
Klaus går också en väg
mot social upprättelse då han följer med till Frankrike, sakta lär sig språket,
får ett yrke och ett vardagsliv. Hans tillfälliga återkomst till Leipzig ter
sig då som obegriplig, men blir efterhand nyckeln till förståelse av hans definitiva avsked
till det land som förde honom ner i helvetet, trots att han var en av dess
söner.
![]() |
Daniel Arsand |
Romanen fortsätter fram
till en av de homosexuella männens stora, samtida tragedier i sin skildring av
hur AIDS gör entré i deras liv, och ytterligare förstärker det som romanens Klaus
burit med sig som social identitet sedan unga år. AIDS vet de inte så mycket om när den börjar döda. Men så småningom skulle en hel värld förstå vad den var och inte automatiskt förknippa den med manlig homosexualitet.
Vi har således på
svenska introducerats för en mäktig fransk roman, skriven av Daniel Arsand, som
född 1950 kom att debutera så sent som 1989. Hans gripande litterära metod,
såväl språkligt som berättarmässigt, gör att jag hoppas få läsa mer av honom.
Den här romanen önskar jag ska bli, inte bara en introduktion, utan också ett
genombrott bland de människor, som ännu är både förmögna att känna igen kvalitetslitteratur, och till
empati.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar