François Furet (1927-1997) var en framstående forskare med franska revolutionen som
sitt huvudämne. Han var ledamot av franska akademien, samt undervisade
vid flera universitet, i Frankrike och i USA. Hans sista arbete är en
omfattande essä om den kommunistiska ideologin under tiden från första
världskriget och framåt. Det som gjort boken kontroversiell är Furets
tes att kommunismen och fascismen är två grenar på samma träd.
Han säger att de båda ”bär på oändliga ambitioner, som är både
jämförbara med varandra och varandra motsatta, de tror båda på den nya
människan men deras människouppfattningar strider mot varandra” och att
”den totala satsningen på politiken som de kräver och gemensamt hyllar
gör att deras strider utkämpas mot varandra i egenskap av oförenliga
arvtagare till den borgerliga humaniteten och gör striden ännu mer
dramatisk. Det som förenar dem understryker samtidigt deras
motsättningar”.
Framför allt är de båda ideologierna krigets barn, och det är första
världskriget som förlöser de tre totalitära lärorna: nazismen, fascismen
och kommunismen. Furet är nu inte den förste som pekat på att
totalitarismen är en viktigare faktor än de olika blomsterspråken i
ideologiernas teoretiska arbeten. Men han fördjupar studien och visar
till exempel att det inte alltid är en skillnad i betoningen av klass
(kommunismen) och nation (fascismen) dem emellan. Tvärtom kunde Lenin
och senare, i ännu högre grad Stalin, understryka det nationellas
betydelse. Stalins uttalade ambition var att återskapa ett starkt ryskt imperium.
Furet säger att ”Lenin och Mussolini härstammar ur samma politiska
familj: den revolutionära socialismens.” Idéerna bygger på
föreställningen om revolutionen i dess mest radikala form. Lenin, säger
Furet, hade en subversiv häftighet och en smak för våld. Mussolini
attraherades av det och hans besatthet av tanken att få gripa makten
blir tydlig när han står på höjden av inflytande över italiensk
socialism, åren 1912 till 1914. Men Furet betonar att Mussolini fann den
revolutionära glöden i något som ligger nära syndikalismen, medan Lenin
fann den i en populistisk rysk tradition och i bolsjevismen.
Jag skulle rekommendera den som studieobjekt för den
kommande vintern. Det finns i bokfloden ingen angelägnare bok.
Den sammanfattar nittonhundratalets tragedier, den gör sambanden tydliga
och den kan därför också peka framåt. I denna epok, där optimismen
efter murens fall totalt förskingrats, och då ideologierna urvattnats
till förmån för en extrem tilltro till marknadsmekanismerna, ser jag
Furets essä som ett upplysningarbete i ordets bästa mening.
När han avled 1997 skrev Tony Judt (som bland annat finns här i bloggen) en minnestext i New York Review of Books. Låt mig bara citera en kort passage:
”François Furet was no ordinary intellectual, and no ordinary historian.
In his younger days, like so many other French historians and writers
of his generation, he was a member of the French Communist Party. He
left the Party in 1956, resigning in protest at the Soviet invasion of
Hungary; as he would later acknowledge, “It was the most intelligent
thing I have ever done.” Furet’s experience in the French Communist
Party shaped his personal and scholarly concerns for the rest of his
life.”
Thomas Nydahls blogg. Existens. Samhälle. Läsning. "Det som förgör Europa är fegheten, den moraliska fegheten, oförmågan att försvara sig, samt den uppenbara moraliska dypöl som kontinenten inte förmått ta sig ur alltsedan Auschwitz." Imre Kertész i Den sista tillflykten (översatt av Ervin Rosenberg)
torsdag 3 december 2020
François Furet: Slutet på en illusion. En essä om den kommunistiska tanken i tjugonde seklet (Atlantis, översättning av Per Magnus Kjellström)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Stort tack för det tipset Thomas. Den ska jag också läsa.
SvaraRadera