![]() |
Hannah Arendt i unga år |
”Vi har inte längre råd att
bara ta fasta på det som var bra i det förflutna och kalla det för vårt arv,
att avfärda det dåliga och bara betrakta det som en dödvikt som tiden av sig
själv kommer att begrava i glömska.” (Hannah Arendt i förordet till Totalitarismens
uppkomst).
Hannah Arendt behöver ingen
presentation här. Ändå finns det anledning påminna om hennes tes om den banala
ondskan. Och när jag läst hennes storverk Totalitarismens uppkomst, för
första gången komplett översatt och utgivet på svenska, ser jag att hon redan
vid den tidpunkt då hon skrev och utgav det var inne på liknande spår. Totalitarismens
uppkomst utkom i olika versioner och såväl i original på engelska (1951) som i
en av Arendt själv skriven tyskspråkig utgåva (1955). Boken Den
banala ondskan: Eichmann i Jerusalem kom på svenska 1964.
Totalitarism-verket hade en
intressant arbetstitel, The Three Pillars of Hell, vilket måste sägas vara träffande
eftersom det i tre separata delar behandlar i nu nämnd ordning: antisemitismen,
imperialismen och totalitarismen. Arendt menade ju att de hängde samman och att
de på sätt och vis var varandras förutsättning.
Mitt nu genomlästa exemplar
är fullt av understrykningar och anteckningar. Jag föreställer mig att det är
ett verk som aldrig kommer att förpassas till dammsamlandets vrår utan tvärtom
bli ett återkommande arbets- och referensverk.
Arendt inleder med att ställa
antisemitismen mot sunda förnuftet. Hon påpekar att det allt förtärande
judehatet egentligen får sin fulla genomslagskraft när ”judarna i det närmaste
försvunnit från alla viktiga poster” (med hänvisning till Dreyfusaffärens Frankrike).
En tes hon genomgående driver är nämligen att rikedom (representerad av bankirer,
affärsmän, finansiärer) bara anses vara ”parasitär, meningslös och motbjudande”
när den är utan makt. Det moderna judehatet har således varit intimt förknippat
med judisk assimilation, en process som Arendt menade allt mer tog bort
judendomens religiösa och andliga dimensioner i och med sekulariseringen. Men
samtidigt började judarna hotas av fysiskt utplåning utifrån (liksom upplösning
inifrån).
Den historieskrivning Arendt
erbjuder gör det mer begripligt och ”rationellt” att sedan ta till sig den
nationalsocialistiska rörelsens framväxt, judehatets karaktär, den tyska
pöbelns och andras syn på judarna som ”nyckeln till historien” och därmed till
de tidigt utpekade offren, såsom skyldiga
oavsett skuld eftersom judehatarna bar på en ”övertygelse” som ”vilar på
åsikter och inte på sanning” (för att använda Platons ord, vilket Arendt gör).
Antisemitismens historia är
Europas historia. Arendt hanterar detta faktum utifrån konkret
historieskrivning. Att Tyskland här får en särställning har sin självklara
förklaring. Men hon analyserar också länder som Österrike och Frankrike, i det
senare fallet med en utförlig berättelse kring Dreyfusaffären. Ett genomgående
argument i hennes framställning är att juden får representera allt det
förhatliga i moderniteten.
Övergången till andra boken,
Imperialism, är fullständigt logisk. Hon inleder med ett bestickande citat från
Cecil Rhodes: ”Jag skulle annektera planeterna om jag kunde.”
Imperialismens period anger
hon som tiden mellan 1884 och 1914. Dessa år skiljer 1800-talets kapplöpning om
Afrika från 1900-talets inledande första världskrig. Perioden utmärks av
borgarklassens politiska frigörelse. Hannah Arendt skriver: ”Det enda
storslagna med imperialismen ligger i nationens hopplösa kamp mot den. Det
tragiska i detta halvhjärtade motstånd var inte att många representanter för
nationen kunde köpas av de nya imperialistiska affärsmännen; värre än
korruptionen var de omutbaras övertygelse om att imperialismen var det enda
sättet att bedriva världspolitik.” I detta avsnitt bränner det verkligen till,
och man behöver inte läsa mycket förrän man ser att argumenten för den tidiga
imperialismens politik bär samma kännetecken och uttryck som vår tids så
kallade globalisering.
Det finns en aspekt av Arendts resonemang här som
egentligen skulle förtjäna en egen artikel och den har att göra med hennes sätt
att använda ordet "vildar". Jag har förstås sett att det riktats
kritik mot detta men menar att man kan läsa det på två sätt: antingen menar man
att Arendt själv betraktar Afrikas befolkningar som vildar, eller så försöker
man skriva in begreppet i kolonisatörernas och imperialisternas syn. Jag tycker
själv att den andra tolkningen är den rimligaste, eftersom hon hela tiden
refererar till en europeisk kolonialklass som rimligen uppfattade folken som
just vildar. Varför skulle de annars ha "kommit med civilisationen"?
Varför skulle annars ett begrepp som "vit mans börda" ha tillkommit? Mycket
riktigt refererar Arendt både till Kipling och Conrad i dessa sammanhang.
Allt annat som kunde nämnas i
anslutning till denna bok lämnar jag orört tills vidare. Imperialismens epok är
naturligtvis den som kräver allra mest, inte minst för att se och analysera ”administrativa
massakrer” och andra vidrigheter begångna av de imperiebyggande nationerna.
Tredje och avslutande boken
är Totalitarism. Här närmar vi oss de teorier som gjort Hannah Arendt mest
känd, omdiskuterad och kritiserad. Jag menar att hennes verkligt banbrytande
betydelse ligger i just totalitarism-analysen. Det är självklart Hitlers
Tyskland och Stalins Sovjetunionen som får tjäna som exempel i analysen.
Intressantast är nog hennes beskrivning av den pöbel som är det totalitäras
förutsättning. Hon talar om massor som fått aptit på politiken, och säger att
det var karaktäristiskt för framväxten av nazismen i Tyskland och för de
kommunistiska rörelserna i Europa efter 1930, att de ”rekryterade sina
medlemmar från denna massa av till synes likgiltiga människor som alla andra
partier hade gett upp som alltför apatiska eller dumma för att förtjäna
uppmärksamhet.”
Hon är noga med att påpeka
att pöbeln kommer från alla samhällsklasser, och att massmänniskans normer
bestäms av ”impulser och övertygelser som genomsyrade hela samhället”, snarare
än vad hon bar med sig från den klass hon en gång tillhört.
Längre fram analyserar hon
den totalitära organisationen och sedan den totalitära rörelsen vid makten. Om
organisationen säger hon att dess former är nya, avsedda att ”översätta rörelsens
propagandalögner”, och inom ramen för dessa känner vi igen ”en central fiktion –
judarnas konspiration, trotskisterna, 300 familjer”, etc.
Vi känner i vår egen tid igen oss i
hur de ser ut idag, med allt ältande om illuminaterna, frimurarna, amerikanska
(gärna judiska) miljardärer som anses styra allt från den globala ekonomin till
flyktingströmmarna i avsikt att upprätta sin ”nya världsordning”, NWO. Om man som organisation får genomslag för den
typen av världsåskådning, kan man enligt Arendt också ”bygga upp en grupp vars
medlemmar agerar och reagerar i enlighet med reglerna i en fiktiv värld.”
Totalitarismen
vid makten är
den totala kontrollen av hela nationen och folket. Dödandet av
människans individualitet är något annat än ett tyranni som anstränger
sig
att kontrollera, men aldrig helt lyckas. Befolkningen kommer likväl av
totalitarismen vid makten att delas upp i anhängare och andra. De lojala
premieras. De andra inte, eller rentav värre. Arendt skickar en varning
in i
framtiden: ”Totalitära lösningar kan mycket väl överleva de totalitära
regimernas fall i form av starka frestelser som gör sig påminda varje
gång det
ter sig omöjligt att lindra politiskt, socialt eller ekonomiskt elände
på ett
människovärdigt sätt.” Vi som lever i en epok med facit förstår hur rätt
hon
hade.
Terrorn
slutligen, denna
metod som totalitarismen använder, betraktar Arendt som ett
”verkställande av
en rörelselag”. Hon menar att eliminerandet av ”individer för artens
skull” är
vad det handlar om. Man offrar så att säga ”delarna för helheten”. De
totalitära regimernas dödsläger och dödsfabriker är en terror som verkar
i just
den andan. Man tar bort de icke önskvärda "till förmån" för resten av
befolkningen. Vem som är önskvärd eller ej avgörs av epokens och
rörelsens karaktär (och jag kommer förstås att tänka på Kambodja under
Pol Pot som massmördade "till förmån" för de levande).
Det finns oändligt mycket mer
att säga om detta verk. Jag rekommenderar det till läsning och studier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar