tisdag 8 december 2020

Julklappsböcker till mycket lågt pris


 

Böckerna nedan kostar endast 20:- per styck. Om du köper två skickar jag dem i postens bokpåse storlek M. Köper du tre eller fyra skickar jag dem i bokpåse storlek L. M kostar 59:- och L kostar 79:-

Du beställer med ett mail till thomas.nydahl@gmail.com och swishar pengarna till 0706 42 30 16

Billigare julklappar torde vara svåra att hitta. Du kan välja bland dessa böcker:

 


1/ Ett huvud är mer än fyra hundra struphuvuden. Anteckningar och dagböcker från Östersjökusten.

Med tillförsikt öppnade jag den nya boken, Ett huvud är mer än fyra hundra struphuvuden: anteckningar och dagböcker från Östersjökusten (Occident förlag 2017), som har föregåtts av ett femtiotal tidigare. Han har inget särskilt ämne för boken, utan han har renodlat anteckningsformen och låter helt enkelt allt som intresserade och berörde honom en höst få plats. Hans reflektioner rör vardag, litteratur, samhälle och politik.

Titeln syftar på ett citat av den rumänske författaren Valeriu Marcu. Tanken bakom får väl förstås så, att en som med omdöme och integritet djupgående reflekterar över något är bättre än hundratals mediala strupsångare, som inte kan något annat än anpasslighet. Nydahl gör en poäng av att han inte är någon som ylar med vargarna. (Simon O. Pettersson i Samtiden)


2/ Från All My Loving till Allahu Akbar. Resor och läsningar i Manchester, Liverpool och Birmingham. En krönika om sextio års kulturkamp.

Den här boken betraktar jag själv som en uppföljare till Black Country från 2012, om West Midlands och Birmingham, och Malmöboken Ett barn är fött på Sevedsplan från 2015. Några avsnitt och resonemang från dessa två tidigare böcker, som nu är slutsålda, finns med i denna nya bok.

Varför kombinera sociala iakttagelser med musikhistoria? Den populärmusikaliska historia som tecknas i boken utgör själva ramen tidsmässigt, från The Beatles första konsert i Liverpool i januari 1961, till självmordsbombarens angrepp mot Ariana Grandes publik, vid Manchester Arena i maj 2017. 
 

3/ Stormar och vilopunkter. Om mänsklig svaghet, utsatthet och styrka.

Författaren hävdar att det i grunden handlar om två väsensskilda religioner som står mot varandra. De skiljer sig som gott från ont och företräds av fredsfursten Jesus respektive krigsherren Muhammed. Man baxnar! Som genom ett trollslag har korsriddare och mängder med andra kristna förövare retuscherats bort.


Riktigt ruggigt blir det när Thomas Nydahl närmast förväntansfullt blickar framåt: "I Europa råder ett slags spänd tystnad, som väntade folken på något, en förlösning, en avgörande vändning, en förändring". 

Har vi lärt oss något sedan dess, när vi nu har erfarenhet av tusentals massmord, terroattentat, halshuggningar och annat islamismen skänkt oss.? Så här upprörd blev Cecilia Nelson i GP


4/ Kön, klass och kultur. Politisk geografi.

Med en bakgrund som före detta fabriksarbetare, kulturjournalist och redaktör för tidskrifterna Studiekamraten och Ariel är Thomas Nydahl väl rustad i att i en essäistisk trilogi utforska samtidens brännande teman - kvinnoförtrycket, den muslimska fundamentalismen, globaliseringen med mera.

Det började han med i den 2002 utgivna "Politisk geografi" som bestod av "rosavandringar i sju städer plus tre kompletterande samtal med Anne-Marie Berglund, Gabriela Melinescu och Suzanne Brögger". Han fortsatte med "Kärlek och längtan" (2004) som var en personlig berättelse om den portugisiska fadomusiken. Nu avslutar han med Kön, klass och kultur som för en man ovanligt nog behandlar nästan bara kvinnliga författarskap.
 
Han gör en djupdykning i den franska filmaren Catherine Breillats sadomasochistiskt erotiska filmer liksom i Elfriede Jelineks författarskap. Han djupintervjuar den finlandssvenska författaren Birgitta Boucht, Agneta Pleijel, Agneta Klingspor precis som han i "Politisk geografi" djupintervjuat Suzanne Brögger, Anne-Marie Berglund och Gabriela Melinescu (Carina Waern i Helsingborgs Dagblad)


5/ Kärlek och längtan. En personlig berättelse om den portugisiska fadomusiken.

Thomas Nydahl är en kvalificerad fado-kännare. Han har under ett par decennier på plats upplevt denna konstform, han är påläst och à jour... (Kjell A. Johansson i Kristianstadsbladet)



6/ Alla de andra som också skrev. Essäer, samtal och dagböcker. 

Samhället är, som Nydahl ser det, alltid på något sätt totalitärt. Självklart när han skriver om författare som drabbats av nazism, kommunism och antisemitism. Men också i de demokratiska samhällenas modernitet och konsumism uppfattar han en totalitarism med begränsad tolerans för dem som ställer sig utanför. Nydahl ser den västerländska friheten som så gränslös att den vänds i sin motsats, det vill säga i repression mot dem som vågar ställa intellektuella och individualistiska krav. Ändå tvingas han att försvara den mot det som är värre, islamismens och terrorismens hot.

Dagboken beskriver ett personligt försök att praktisera läran om den intellektuelles utanförskap. Den och essäerna om de andra som skrev belyser varandra, skapar dialog mellan det individuella och det allmänna. Nydahl framstår som en drabbad representant för den tänkande människan, som i sjukdomar och motgångar skildrade helt utan självmedlidande ser sin omöjliga position och sitt öde tydliggjorda. (Michel Ekman i Svenska Dagbladet)

 

 

7/ Sextio år senare. Mellanöstern, den libyska krigsvåren & islamiseringen.

Under 2000-talet har Nydahl intensifierat sin utgivning. Han förmedlar, numera främst på bloggen, insiktsfulla och initerade rapporter från politik och litteratur, utifrån en internationell horisont. Styrkan i den här boken ligger i det dubbla perspektivet: hur han klarar av att vara både analytisk och privat, att han bryter det objektiva med det subjektiva. Det är också skrivet stillöst – utan skyddande barriärer, men hela tiden i växelverkan mellan balanserat sakligt och engagerat hetsigt. Han avstår också från förenklingen i sitt sätt att presentera det som är komplext och svårt.

Det här är en bok som blir ett dokument av både tiden, våren 2011, och människan Thomas Nydahl, våren 2011, med förgreningar bakåt. Här skriver han klarsynt om de problem som mångfalden levererar – en växande fientlighet mellan människor. Det är också fientligheten i sig som han vänder sig mot, inte mångfalden, och att därför söka billiga poänger om politisk inkorrekthet är bara att ställa sig i tjänst åt dumheten. Jag känner få svenska intellektuella som är lika öppna för intryck från andra kulturer, som är lika nyfikna inför just den mångfald som erbjuds från hela världen (alltså den som är större än den anglosaxiska).Så skrev Björn Kohlström på sin litteraturblogg Bernur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar