![]() |
Albert Camus |
Vad representerar modern för Albert Camus? I sin bok Frihet, jämlikhet, brodermord (Symposion 2001) skriver Michael Azar:
"Vad representerar hon? Vad innebär denna pol för hans relation till rättvisan och den algeriska nationalismen? Finns det verkligen - på ett fundamentalt politiskt plan - en motsättning mellan modern och rättvisan eller förmår båda tjäna samma funktion: bevarandet av l´Algérie française? (...) Vad är rättvisa? Hur ser en legitim revolt ut? Kan man tala om ett rättfärdigt våld? Finns det en gräns som varje revolutionär politik måste böja sig inför?"Albert Camus hade i Ni victimes ni bourreaux skrivit: "Vårt sekel är skräckens tid" - och han syftade på det faktum att det andra världskriget visat vad människan är kapabel att göra i ideologiernas namn. Camus menade att vi lever i en världsordning som "legitimerar mordet i historiens och förnuftets namn".
Azar
menar att Camus tydligt uttryckte sin motvilja "mot all politik som
anpassar sig och ger efter för mordet. Han kritiserar varje ideologi som
låter målet rättfärdiga alla medel och som dessutom gör det i namn av
storslagna principer." Hos Lenin, sa Camus, finner man "en rättvisans
imperialism."
Jag skulle vilja hävda att just Lenin
och hans ideologiska efterföljare använde drömmen om rättvisa och
frihet för att befästa sin makt och därmed härska över allt större
delar av jorden. Rättvisans imperialism föll i grus 1989, men själva
tanken lever i allra högsta grad. Och därför ska vi minnas hans ord ur
Essais: "Jag tror på rättvisan, men jag kommer att försvara min mor framför rättvisan".I en tidigare text påstod jag att han satt modern framför friheten. Det
korrekta är, vilket detta citat ur Azars bok visar, att han satte henne
före rättvisan. Det kan vara en och samma sak, ty utan ett slags
rimlig social rättvisa kan heller ingen frihet finnas.
Det leder mig
till det möjliga svaret på Azars fråga: modern representerar i den
bild av världen som Camus framställer ingenting annat än just
rättvisan och friheten. Som fransk-algerier visste Camus att
postkolonialismen inte skulle bli en smärtfri epok. De människor som
fötts i Algeriet kunde inte reduceras till att vara representanter för
kolonialismen. De var individer, födda och uppvuxna i landet och bar
på en livslång algerisk identitet. Den som kastade bomber in i ett café
där "fransmän" drack sitt kaffe kunde aldrig representera friheten, utan
endast ett sätt att med skräcken och mordet som vapen driva dessa
algerier ut ur landet. Det lyckades de förbluffande bra med.
Jag frågar
mig om dagens islamister har samma agenda som 1960-talets nationalister.
I så fall finns det ett antal platser på jorden som måste "befrias" på
samma sätt. Om inte annat så kastar denna outtalade agenda sin skugga
över varje islamistisk organisations program, från Hamas och Hizbollah i
Mellanöstern, till talibanerna och al-Qaida och senare IS i olika delar av världen, inklusive Europa.
Medan FLN utförde bombattentat mot civila – som i Algers caféer – resonerade Albert Camus om
hur valet mellan friheten (möjliggjord med terror) och mammans liv
skulle se ut. Självklart skulle han välja en levande mamma. En frihet
byggd på mördade landsmän är en ofrihet. Algeriets postkoloniala väg har
inte heller lett till någon verklig frihet.
Så kan vi återföra resonemanget till vår egen tid. Terrorattentat går
självklart att nyktert analysera och förstå. Men till vilken nytta?
Om en kvinna
och en man i sällskap tar sig in i ankomsthallen på en flygplats och där
utlöser en mycket kraftig sprängladdning, så innebär inte det att några
tjetjenska män och kvinnor blir friare. Däremot leder det till skräck,
fruktan, lidande och död för de människor som råkade befinna sig där.
Den
islamistiska terrorn blir allt grövre i sin vardagshantering.
Terrordåden allt vanligare. Kanske blir det inte fler spektakulära dåd
som det i USA 11 september 2001. I så fall får vi se sanningen i
vitögat: de grupperingar som tror att de kan mörda sig fram till frihet
kommer att intensifiera sin verksamhet. Inte en flygplats, tunnelbana,
buss eller tåg världen runt kommer att vara säkert territorium.
Mitt
val blir detsamma som Camus: jag vägrar godta att min familj skulle
behöva dö för någon annan människas frihet, oavsett var han eller
hon
lever och verkar eller i vilken kulturell, nationell och religiös
tradition det är. Friheten är en och odelbar. Egoism? Självcentrering?
Ack nej, bara helt vardaglig överlevnadsinstinkt. Jag var en gång i
tiden - mellan 17 och 20 års ålder - med i en vänsterrörelse där det
egna livet och den egna familjen hade ett värde som låg långt under
noll. I en sådan rörelse dör man för sin egen familj. Och man offrar sin
egen familj om det krävs. Varje sådan rörelse är en fiende till det
mänskliga och till friheten. Oavsett vad den kallar sig.
Jag har ju haft anledning att fundera så mycket på detta, dag ut och dag
in, samtidigt som jag tagit del av den svenska offentligheten som är
minst sagt naiv och lider av en svår tilltro till extrema
livsåskådningar. Jag har sedan länge också förstått att det inte finns
minsta möjlighet till dialog.
Den franske filosofen Michel Onfray har för
övrigt utgivit L’Ordre libertaire. La vie philosophique d’Albert Camus
(Tidig libertarianism. Albert Camus som filosof; Flammarion, 552 s). I Svenskan finns en understreckare om den, skriven av Ruth Lötmarker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar