Han är lärare i
en mycket liten skola på högslätten, han heter Daru. Snön ligger djup, barnen
har stannat hemma. Han ser från sitt fönster två män närma sig, med sig har de
en häst.
När de kommer närmare ser han att mannen med hästen är Balducci, den gamle
gendarmen och att han vid sin sida, bunden i ett rep har med sig en arab som
uppenbarligen är hans fånge. Daru bjuder in Balducci och araben att värma sig.
Daru får veta att fången bara ska lämnas där hos honom, för att han sedan ska
föra honom vidare. Daru vägrar. Han blir upprörd. Han tänker inte åta sig att
föra en fånge utan att få en skriftlig order om det. Han är lärare, ingen
gendarm. Men Balducci bara skrattar åt honom, säger att alla egentligen är
soldater just nu. Det franska Algeriet befinner sig i krig.
När kvällen kommer och gendarmen ridit därifrån bjuder Daru araben på bröd och
thé, fäller upp en tältsäng och säger att han kan sova där tillsammans med
honom. Araben som fortfarande är anonym och namnlös kommer allt längre in i
berättelsen som människa. Daru tänker inte umgås med honom som om han vore hans
herre. Han binder honom inte. Han bjuder honom att stanna över natten. Nästa
dag är en annan historia.
När de vaknar går han med araben ut på högslätten. När de vandrat en timme
hejdar han honom, räcker honom mat och tusen franc och säger åt honom att gå
vidare själv - mot friheten. Daru handlar som hans samvete bjuder honom. Den
arabiske fången är inte fånge i hans ögon. När han återkommer har någon varit
inne i skolsalen och på svarta tavlan skrivit: "Du har utlämnat vår bror.
De ska du få umgälla."
Berättelsen heter Gästen och finns i Albert Camus novellsamling Landsflykten
och riket (L´exil et le royaume, i svensk översättning av Eva Alexandersson
1957, Bonniers Panache-serie). För mig är det en alldeles central berättelse i
Camus författarskap. Man kunde säga att detta är existentialismen sammanfattad
på ett tjugotal sidor. Algeriet är en fransk koloni. När algerierna reser sig
mot fransmännen blir de brottslingar. Den rebelliske är alltid en brottsling -
i härskarens ögon. Det inser också skolläraren i sin ensamhet på den snötäckta
högslätten. Han tänker inte argumentera med den väpnade övermakten utan handlar
efter sitt eget samvete. Ingen ser honom handla så. Ingen ser honom hjälpa den
fängslade araben tillbaka till friheten. Men gerillan - frihetsrörelsen! - har
redan dömt honom. Där är man, trogen sin dogm, övertygad om att han varit en
lydig kolonialtjänsteman som utlämnat honom till fängelse och kanske död. De
vet inte vad som verkligen hänt.
Är det inte så de mänskliga tilllkortakommandena ser ut? Är det inte just så
fåfänga våra strävanden är?
Camus är inte en författare för de segervissa.
Camus är inte en författare för banderollbärare och kampanjaktivister. Camus är
inte ens en författare för svart-vita betraktelser.
Camus är en författare för de förtvivlade och redan uppgivna. Kanske är han
rentav en författare som lär oss att inte ens det uppenbart rättfärdiga alltid
ens blir synligt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar