![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
Den tysk-judiska diktaren Nelly Sachs kom att bli intimt förknippad med
vårt land. På flykt undan hotande deportation till koncentrationsläger
kom hon under krigsåren tillsammans med modern till Stockholm, där de
båda fick bo, till stor del tack vare judiska församlingens ekonomiska
bistånd och svenska författarkollegors rådiga hjälp. Om detta har flera
böcker handlat, inte minst Aris Fioretos Flykt och
förvandling, som utgavs av förlaget Ersatz samtidigt med dikturvalet Den
store anonyme.
Nelly Sachs fick 1966, tillsammans med den
israeliske författaren Samuel Agnon ett delat nobelpris i litteratur
och hennes diktning skrevs för alltid in i den tradition som bars över
världen i kraft av sitt ämne och sin lyriska valör. Ingen kan idag tala
om litteratur som anknyter till det judiska ödet utan att nämna hennes
namn.
Inte minst av det skälet är det djärvt av Arne Sundelin
att sätta hennes öde i centrum för sin roman Bergsundsstrand 23. Hans
grepp blir inte mindre djärvt av att han kopplar hennes svenska bostad
till ett senare öde, berättarens eget, och flätar samma de två
personerna i något som liknar en febrig och hallucinatorisk mardröm
bortom verkligheten.
Icke desto mindre lyckas han av detta skapa
en fascinerande berättelse som går bortom tid och rum, men som i sin
konkreta detaljrikedom också blir ett slags biografisk berättelse om
flickan Sachs, vars dikt i vuxenlivets Stockholm utvecklas och härdas,
över den gripande brevsamvaron med kollegan och olycksbrodern, poeten
Paul Celan i Paris, det egna nobelpriset och livets själva slutpunkter.
Ellerströms
förlag har utgivit den gripande brevväxlingen mellan Celan och
Sachs. Här uppenbaras också den starka dödslängtan som förintelsens
överlevande burit på. För Celans del slutade den med självmord i en av
Paris kanaler. Nelly Sachs gick istället in i den psykotiska världen där
skiljelinjen mellan verkligt och inbillat suddades ut, och Sundelin
skildrar den mycket starkt. Hon var övertygad om att hon bevakades av
nazister och att en lägenhet i huset där hon bodde var ett slags
"spioncentral".
I ett brev till Celan skrev hon: "En nazistisk
spiritistliga förföljer mig så förskräckligt raffinerat med
radiotelegraf, de vet allt, var jag än sätter foten. Försökte med
nervgas när jag reste. Redan i åratal hemligen i mitt hus, lyssnar med
mikrofon genom väggarna…". För dessa groteska och paranoida
vanföreställningar togs hon in för vård vid ett flertal tillfällen. Alla
dessa förlopp finns övertygande skildrade i romanen.
En nutida
centralgestalt hos Sundelin är den unge grabben som målar graffiti på
stan. Hans tag består av ett Z. I ett slags lek vänder Sundelin detta Z
så att det blir ett N, och de två bokstäverna bildar snart ett NS – en
otäck kombination som leder tankarna till nazismen.
Bokens
berättare bor i samma lägenhet som Sachs en gång gjorde. Han har hennes
porträtt på väggen och identifierar sig starkt med henne. Så läst
uppfattar jag Sundelins nya roman som en berättelse om hur vi kan gå in i
andra människors identiteter, leva dem och tillsammans med dem glida
in i de nojor och de förvanskningar av verkligheten vi tycks behöva för
att överleva. Det blir en omärklig glidning över från realiteter till
fantasier.
Sundelins roman är en gripande berättelse om människans mörka öde och hennes instängdhet i tid och rum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar