![]() |
Foto: Astrid Nydahl |
Om vi går vilse i floden av budskap är det inte så konstigt. Zygmunt Bauman påpekar i Konsumtionsliv, att ett enda exemplar av New York Times söndagsupplaga innehåller mer information än en 1700-talsmänniska fick i sig under hela sin livstid.
Floden innehåller allt - och just för att Marknaden är mästerlig på att blanda de konsumtionsstimulerande budskapen med annat, t.ex. litteratur eller vetenskap, är det många som går vilse och förväxlar det ena med det andra. Marknadens aktörer söker desperat "efter de stycken av konsumenternas tid som ännu ligger i träda" säger Bauman.
Vore det inte allra bäst att som första åtgärd gallra ut ordet "konsument" ur sitt liv? Det som med franska revolutionen blev medborgaranda är ett bättre ideal. Om jag vägrar låta mig tilltalas som "konsument" kan jag både värna min egen frihet och frid, och bevara det mått av yttrande- och tryckfrihet som behövs för en medborgaranda.
Medborgaranda a la france : La Loi 22 Prairial...
SvaraRaderaMore odius than its original perversion.